Level Up

10 000 godzin – podsumowanie roku 2017

podsumowanie roku 2017 - cover 10 000 godzin

Zaczęliśmy nowy rok. Jak możecie zauważyć na wszelkiego rodzaju serwisach, blogach pojawia się masa podsumowań. Nie będę więc tutaj zrywał z trendem i również chciałbym przedstawić Wam moje podsumowanie roku 2017.

podsumowanie roku 2017 - łączny czas

Zacznijmy więc od czystych statystyk. Na grafikę komputerową w formie własnych projektów, nauki z tutoriali, zleceń, fotografię i inne pochodne rzeczy poświęciłem w ubiegłym roku 616 godzin. Na aktywność w social mediach (facebook/instagram), prowadzenie strony www, tworzenie (sporadyczne) bloga, zarządzanie projektami, ćwiczenia fizyczne kolejne 172 godziny  Łącznie dało mi to 788 godzin. Jeśli podzielimy to przez ilość dni da to nam 2,16 godziny dziennie łącznie (1,69 godziny na graficzne/fotograficzne rzeczy).

Nie jest to zbyt duża ilość, bo na początku stycznia miałem nadzieję na znacznie większą liczbę, ale różnego rodzaju sytuacje, w tym przede wszystkim zły stan zdrowia i operacja, która wyłączyła mnie kompletnie na dwa miesiące spowodowały, że statystyki te przedstawiają się w takiej, a nie w innej formie. Tutaj też leży przyczyna małej ilości godzin spędzonych na ćwiczeniach fizycznych, które by mi się bardzo przydały, bo odczuwam skutki długiego siedzenia przed komputerem, ale niestety jak na razie nie mogę ich za bardzo włączyć w swój codzienny harmonogram.

podsumowanie roku 2017 - wykres tygodniowy

Jeśli zaś porównamy to do 2016 roku, to widać niewielki postęp – bo tam liczby wynosiły odpowiednio 606 i 74 godziny, przy łącznym czasie 680 godzin.

Przejdźmy teraz do konkretnych projektów i tego czego nauczyłem się w ubiegłym roku.

Podsumowanie roku 2017 – projekty

Eowyn

W ramach łączenia grafiki 3d z fotografią co jakiś czas staram się organizować sesje zdjęciowe, w których korzystam z dobrodziejstw grafiki komputerowej. W zeszłym roku priorytetem było dla mnie wykonanie tematu związanego z uwielbianym przeze mnie Władcą Pierścieni, gdzie wybór (mój i modelki – którą była Beata „Szronogrzywa”) padł na postać Eowyn. W trakcie całego procesu powstały 3 ilustracje, ale możliwe, że to nie koniec i z czasem uda mi się jeszcze dorobić jedno, czy dwa dodatkowe ujęcia, które będą kontynuować historię postaci z poprzednich kadrów.

podsumowanie roku 2017 - CGI Photoshoot - LotR - Eowyn

Cyberpunk

Na sam koniec roku w przerwie między Świętami Bożego Narodzenia, a Nowym Rokiem zrealizowałem razem z Sylwią (modelka) i Gosią (wizażystka) sesję zdjęciową pod ilustracje osadzone w klimatach Cyberpunku / Łowcy Androidów. Pierwszą pracę skończyłem robić już w 2018 roku, 1 stycznia, ale wrzucam ją tutaj jako swego rodzaju zapowiedź całości i znak tego, że początek projektu miał miejsce jeszcze w roku 2017.

podsumowanie roku 2017 - CGI Photoshoot - Cyberpunk

Sesje zdjęciowe

Tutaj ilość projektów była już większa. Oczywiście wiąże się to z tym, że takie typowe sesje zdjęciowe jestem w stanie przetworzyć w dużo krótszym czasie niż te bardziej rozbudowane projekty łączone z grafiką. Tak więc tutaj było ich łącznie 4 – z Martyną, Sylwią (malowała Martyna), Moniką i Weroniką (tutaj malowała Zosia). Efekty wspomnianych sesji zdjęciowych możecie obejrzeć poniżej.

podsumowanie roku 2017 - fotografia

podsumowanie roku 2017 - fotografia

podsumowanie roku 2017 - fotografia

podsumowanie roku 2017 - fotografia

Fotogrametria – skany 3d

W połowie roku wziąłem się dość mocno za tworzenie skanów 3d za pomocą zdjęć zrobionych lustrzanką. O ile na początku te moje próby przynosiły różne rezultaty, to potem byłem zadowolony z każdego obiektu, który skanowałem. Przy okazji nauczyłem się paru nowych rzeczy – zaczynając od sposobu oświetlenia fotografowanych obiektów, ich ułożenia, obróbce zdjęć i ich maskowaniu, obsłudze programu Agisoft Photoscan, kończąc na czyszczenie skanów w Zbrushu oraz tworzeniu shaderów SSS w Vrayu. Efekty mojej przygody z fotogrametrią można sprawdzić poniżej.

podsumowanie roku 2017 - fotogrametria - skany 3d

Obiekty 3d

Tutaj mogę podzielić je praktycznie na dwa zbiory – modele broni, które zacząłem robić w formie nauki workflowu pod game art oraz obiekty używane w projektach fotograficznych.

Ten pierwszy zacząłem robić przy okazji inicjatywy społeczności na forum polycount, a co zaowocowało następującymi modelami: karabin MZ-14 Muzzelite, pistolet HK USP Match, granat Stielhandgranate 24, granat MK2, długi miecz oraz miecz świetlny Darth Maula. Przy okazji tych projektów przysiadłem do nauki Substance Paintera oraz Marmoset Toolbaga.

podsumowanie roku 2017 - game art - modele 3d

Pozostałe obiekty to przede wszystkim elementy, które użyłem we wcześniej wspomnianym projekcie fotograficznym związanym z Władcą Pierścieni i postacią Eowyn. Z takich bardziej dopracowanych mogę wymienić przede wszystkim element pancerzu wierzchowca, hełm witchkinga, czy długi miecz, ale przy okazji tego tematu powstało dużo więcej mniejszych jak różnego rodzaju meble, kolumny, celtyckie ornamenty, nity, deski, drewniane belki.

Dodatkowo w ubiegłym roku wykonałem parę dodatkowych modeli dla studio Dabarti – były to retro kamera, statyw i projektor.

podsumowanie roku 2017 - modele 3d

Wizualizacje 3d

Poza pojedynczymi obiektami, o których mowa wyżej wykonałem również dwie wizualizacje mebli – a łóżek dziecięcych – dla firmy Maxstol. Dokładnie mówiąc, był to jeden typ łóżka w dwóch wariantach kolorystycznych umieszczony w dwóch zaaranżowanych pomieszczeniach.

podsumowanie roku 2017 - wizualizacje 3d

Zacząłem również większy prywatny projekt związany z wizualizacjami wnętrz. Na razie jest on w początkowych fazach, ale niedługo może coś więcej o nim napiszę na łamach bloga, czy facebooka.

Podsumowanie roku 2017 – Blog i Instagram

W kwietniu ruszyłem z blogiem, który miał być przede wszystkim miejscem, gdzie prezentowałbym swoją kolekcjonerską pasję do artbooków. Jednak z braku odpowiedniej ilości czasu musiałem zweryfikować swoje plany. Blog obecnie będzie miejscem umieszczania sprawozdań, postępów prac z projektów. Oczywiście chciałbym wrócić do początkowego zamysłu, ale może to uda się, gdy lepiej zorganizuję się czasowo.

Wraz z blogiem założyłem również konto na Instagramie. Staram się tam wrzucać wszystkie prace, które tworzę. Nawet na rzecz Instagrama zrezygnowałem z regularnej publikacji na Facebooku. Zasięgi na fb zostały mocno obcięte i mało kto do nich dociera. Na Instagramie mam obecnie dużo większe grono odbiorców.

Podsumowanie roku 2017 – Pozostałe projekty

W międzyczasie pojawiły się też inne mniejsze rzeczy, parę nagrań video. Jako, że są to mniej ważne dla mnie rzeczy w kontekście tego co tworzę, to tutaj zakończymy podsumowanie. Mam nadzieję, że w 2018 roku ilość wykonanych prac będzie o wiele, wiele większa.