Artbooki

Artbook – The Art of Ghost in the Shell – recenzja + video preview

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Artbooka z Ghost In the Shell otrzymałem po obejrzeniu filmu. Nie czytałem wcześniej mangi, ani nie oglądałem anime, na których podstawie powstało to dzieło. Co za tym stoi, nie byłem uprzedzony jak część fanów np. w kwestii doboru obsady aktorskiej. Film obejrzałem więc na luzie i muszę powiedzieć, że mi się spodobał. Czy tak samo będzie z artbookiem? Zagłębcie się w lekturę i przekonajcie się sami.

Wygląd zewnętrzny

Książka jest ogromna 33,4cm x 24,8cm. Wcześniej myślałem, że będzie to format a4, więc byłem mile zaskoczony. Twarda oprawa, czyli to co lubię, przedstawiająca twarz robo-gejszy z ciekawie zrobionymi żłobieniami. Gruby papier, dobrej jakości. Czyli jak na razie wszystko jest w jak najlepszym porządku.

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Zawartość

Muszę od razu na wstępie nadmienić, że mam bardzo mieszane odczucia co do tego artbooka. Z jednej strony jestem pod wielkim wrażeniem prac w nim zawartych. Zresztą tutaj nie mogło być inaczej, bo nad designem czuwały takie osoby jak znani w świecie graficznym Ash Thorp, Vitaly Bulgarov, czy nasz rodak Maciej Kuciara wspomagani przez profesjonalistów ze studia WETA. Z drugiej strony artbook ten zawiera sporą ilość tekstu oraz zdjęć z planu filmowego. A jest to element bardzo przeze mnie nielubiany i który zabrał miejsce, które powinno być przeznaczone na genialne koncepty, czy rendery 3d.

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Kontynuując poprzednią myśl. Zważywszy na ilość tekstu i materiały z planu zdjęciowego – książka powinna mieć w tytule „Making of”, a nie „The Art of”. Jak już wspominałem, jeśli chodzi o ciekawostki z nagrywania preferuję materiały video dodawane do wydań dvd/blu-ray, czy też umieszczane na YouTube. W artbookach wolę podziwiać grafiki. Dla mnie jest to więc bardzo duży minus tej pozycji. Na necie można znaleźć multum grafik z Ghost in the Shell. Pojawia się pytanie, dlaczego autorzy książki umieścili ich tak mało? Nie potrafię znaleźć racjonalnej odpowiedzi…

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Design postaci to tylko około 25 stron, gdzie zdecydowanie zbyt mało treści poświęcono na postać Major. Tak samo projekty lokacji – nie ma ich zbyt wiele. Do tego są porozrzucane po książce i nie ma jakiegoś jednego, konkretnego rozdziału na ich temat. Design pojazdów w ogóle nie został poruszony w artbooku (nie liczę tutaj jednego motocyklu i spider tanka na 2 strony). Muszę przyznać, że nie tego spodziewałem się po tym tytule.

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

W przeważającej części artbooka otrzymujemy za to ciekawostki na temat powstawania produkcji, opisy tego jak były podejmowane decyzje odnośnie designu, jak wzorowano się na pierwowzorze i tym podobne rzeczy. Na pewno znajdą się odbiorcy, którzy będą zachwyceni taką zawartością. Ja niestety się do nich nie zaliczam.

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Ghost in the Shell artbook – podsumowanie

Bardzo chciałbym polecić tego artbooka, bo ilość pracy jaką włożyli wszyscy artyście w wizualną stronę tego widowiska jest po prostu ogromna. Ich prace są na najwyższym, światowym poziomie, ale niestety ten artbook tego nie pokazuje. Grafik jest za mało. Czuję przez to wielki niedosyt, co wpływa na mój negatywny odbiór tej książki.

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Wizualnie Idealnie - Artbook Ghost in the Shell

Video preview – strona po stronie

Jeśli chcecie dokładnie przekonać się jak wygląda artbook zachęcam do obejrzenia mojego przeglądu video strona po stronie:

Profile z pracami artystów biorących udział przy produkcji

Dla wszystkich zafascynowanych kreacją filmowego świata Ghost In the Shell polecam zajrzeć na internetowe profile artystów, którzy brali udział przy produkcji. Poniżej zamieszczam linki do ich stron oraz odnośnik do materiału video z Learn Squared, podczas którego Maciek, Ash i Vitaly opowiadają o designie postaci/obiektów z filmu.