Digital Art, Fotografia

Grafika w służbie fotografii – Zdjęcia + grafika 3D #1

Wizualnie Idealnie - Grafika w służbie fotografii - Sesja zdjęciowa + modele 3D

W grudniu 2016 roku miałem przyjemność opowiedzieć na wieczorze Pecha Kucha w Garwolinie o tym jak korzystam z grafiki 3d przy realizacji projektów fotograficznych. Chciałbym, aby dzisiejszy wpis był rozwinięciem tego zagadnienia. Postaram się więc dokładnie opisać moje odczucia na temat łączenia grafiki z fotografią w jedną całość oraz przedstawić proces tworzenia takich prac.

Ograniczenia twórcze

Na wstępie może skupmy się na tym przed jakimi trudnościami, jakimi ograniczeniami staje twórca chcący zrealizować swoje projekty. Pozwoli to później lepiej uwydatnić zalety wykorzystania grafiki w parze z fotografią.

Budżet

Pierwszym ograniczeniem, które przychodzi na myśl jest budżet. Wiadomo, każdy dysponuje innymi środkami finansowymi. Nie jest tak, że posiadamy worek bez dna, z którego możemy czerpać pieniądze w nieskończoność. Dlatego budżet determinuje nam na swój sposób resztę ograniczeń, z którymi musimy się borykać przy okazji tworzenia projektów.

Lokalizacja/miejsce

Mają na uwadze określony temat stajemy przed dylematem, czy uda się np. zrealizować go w plenerze, czy też będziemy zmuszeni poszukać jakiegoś wnętrza, bądź wynająć studio. Każda z tych opcji czerpie na swój sposób z wcześniej wspomnianego budżetu. Wydawałoby się, że najmniej problemowym rozwiązaniem jest plener, ale niekoniecznie. Co prawda zdecydowana większość miejsc jest tutaj darmowa, ale nie każda lokalizacja jest łatwo dostępna. Nie można więc zapomnieć o kosztach dojazdu, załatwieniu transportu, aby przewieźć niezbędny sprzęt i tym podobnych rzeczach. Wnętrza, studio to już zazwyczaj rozwiązanie płatne. Oczywistym plusem jest, gdy posiadamy własne studio. Wtedy możemy znacznie zminimalizować ogólne koszta projektu.

Rekwizyty/stylizacja

Czyli to co odnosi się do realizowanego przez nas tematu. Przy bardziej skomplikowanych zagadnieniach chyba najbardziej problemowe z ograniczeń na jakie możemy napotkać. Wiadomo, że jeśli realizujemy typowe sesje fotograficzne – fashion, glamour, zdjęcia portretowe – to tutaj zazwyczaj nie natrafimy na przeszkody. Każdy posiada ciuchy, które można w jakiś sposób wykorzystać. Problemem są sesje tematyczne filmowe, historyczne, komiksowe, związane z grami itd. Wypożyczenie, czy kupno konkretnych rzeczy często wiąże się z dość dużymi kosztami, a przez to mocno zniechęca do realizacji danego tematu.

Osoby z którymi współpracujemy

Oczywistym jest, że nie każdy pasuje do każdego projektu. Bardzo często stylizacja ma rygorystyczne wymagania. Dla przykładu, jeśli np. chcę zrealizować sesję tematyczną związaną z Poison Ivy z uniwersum DC, to grupa pozujących osób zawęża mi się do modelek z długimi, rudymi włosami, które są znakiem firmowym tej postaci. Można pokombinować z długością włosów, przedstawić to jakoś inaczej, wymyślić jakieś inne tło fabularne, ale wymogu co do koloru już nie przeskoczymy. Jedynym alternatywnym rozwiązaniem może być znalezienie i kupno naturalnie wyglądającej peruki, ale za taką porządną trzeba co nieco zapłacić, czyli zwiększamy koszta projektu, obciążamy dodatkowo budżet, a tego chcemy przecież uniknąć.

Czas

W idealnych warunkach realizacji projektu moglibyśmy wszystko przeprowadzić dowolnym tempem według własnego widzimisię. Szybciej, wolniej, po prostu tak jak nam pasuje. Niestety tak pięknie w życiu nie jest. Współpracując z osobami deklarujemy się, że prześlemy gotowe prace w określonym czasie, biorąc zlecenie otrzymujemy deadline od klienta. Musimy więc dobrze przewidzieć czas realizacji, tak aby potem projekt, który miał nam sprawić frajdę, nie zamienił się w męczarnię i ślęczenie przed monitorem po nocach, byleby tylko wyrobić się przed wyznaczonym terminem.

Umiejętności

Jakby nie patrzeć chyba jedno z najważniejszych ograniczeń. W kontekście fotografii, czy grafiki chyba zawsze znajdzie się coś nowego, czego możemy się nauczyć, coś udoskonalić. Tematów do realizacji możemy wymyślić całą masę w mgnieniu oka, ale nie każdy będziemy w stanie zrealizować. Sam często spotykam się z taką sytuacją, że podczas rozmowy z chętnymi do współpracy osobami pada masa różnych zagadnień do ewentualnego wykonania, ale gdybym potrafił spełnić wszystkie te „marzenia” fotograficzne, które dostaję w wiadomościach, to najzwyczajniej w świecie już dawno pracowałbym przy największych światowych filmowych produkcjach. A jako że nie pracuję przy filmach, to oczywistym jest, że moje umiejętności stanowią dla mnie jedno z ograniczeń przy wyborze tematów do realizacji.

Wizualnie Idealnie - Grafika 3D + fotografia

Przykład użycia green/blue screenu w filmach/serialach (od lewej): Zakazane Imperium, Hobbit, Życie Pi, Wielki Gatsby

Co daje nam grafika komputerowa w kontekście sesji zdjęciowych?

Dla mnie osobiście użycie grafiki komputerowej przy sesjach zdjęciowych jest swego rodzaju zniesieniem wszelkich granic twórczych. Jest czymś co daje wolność. Grafika niweluje sporą cześć ograniczeń, o których wspomniałem powyżej. Pozwala tworzyć rzeczy, o których normalnie nawet nie śmiałbym pomyśleć. Oczywiście kwestie czasu, umiejętności, czy osób z którymi współpracujemy pozostaję aktualne, ale budżet, rekwizyty i lokacje praktycznie zostają bardzo, ale to bardzo uproszczone.

Taki rodzaj sesji zdjęciowych porównałbym do filmów kręconych na blue/green screenie. W obu przypadkach wszystko działa analogicznie. Krajobraz, budynki, pojazdy, rekwizyty, elementy ubioru – wszystko można dodać lub zmodyfikować cyfrowo. Jeśli chcemy sesję umiejscowić we wnętrzu statku kosmicznego, to nie musimy budować tego fizycznie na planie zdjęciowym. Można do tego użyć grafiki 3d, wyjdzie i szybciej, i taniej. Jeśli w tle chcemy mieć bajkowy krajobraz, szczyty górskie z monumentalnymi posągami ze starożytnych czasów, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wcielić się w matte paintera, którego zadaniem przy filmach jest w dużej mierze malowanie teł pod ujęcia. Tutaj ograniczają nas tylko umiejętności i to co możemy w danej chwili wykonać. Oczywiście dużym ułatwieniem jest np. skompletowanie teamu osób, z których każdy mógłby nam pomóc w innym zadaniu. Np. jeśli ja tworzę modele 3d, to przydałaby mi się pomoc kogoś kto potrafi tworzyć szkice koncepcyjne, żeby móc lepiej zaplanować sesję zdjęciową oraz zaoszczędzić czas przy późniejszym tworzeniu scenerii 3d. Tak samo współpraca z matte pointerem przy tłach i podmalunku modeli trójwymiarowych byłaby dla mnie bardzo pomocna. Jak mówią, co dwie głowy, to nie jedna.

Wizualnie Idealnie - Grafika 3D + fotografia

Przykład użycia analogicznej techniki podmiany tła w moich sesjach zdjęciowych

Skąd czerpać inspiracje?

Najprostszą odpowiedzią na to pytanie jest – szukaj inspiracji w swoich zainteresowaniach.  Nie wymyślajmy tematów, które przy realizacji nie sprawią nam frajdy. Ja z racji tego, że oglądam filmy sci-fi/fantasy, różne seriale, od czasu do czasu anime, czytam masę książek, czy też w dzieciństwie zbierałem komiksy, gram w gry komputerowe, interesuję się historią starożytną i średniowieczem, to właśnie w tych rzeczach szukam pomysłów do realizacji projektów. Jak możecie zauważyć w moim portfolio ostatnie dwie sesje z elementami graficznymi, to tematyka Gwiezdnych Wojen i Mad Maxa. W najbliższych planach mam kolejne projekty związane z filmem, książkami, czy komiksami – jeśli wszystko się uda, to najbliższym będzie postać Eowyn z Władcy Pierścieni. Tak więc róbcie to co sprawia Wam przyjemność, bo jeśli tej radości z tworzenia zabraknie, to wydaje mi się, że nawet ewentualna perspektywa zarobku (jeśli trafi się płatny projekt) nic nie pomoże i szybko się zniechęcimy.

Wizualnie Idealnie - Grafika 3D + fotografia

Różne rodzaje źródeł moich inspiracji

Zaczynamy projekt – zbieramy referencje, tworzymy moodboard

Gdy wybraliśmy już interesujący nas temat, znaleźliśmy odpowiednie osoby do współpracy, czas przejść do tworzenia. Pierwszym etapem na naszej drodze jest zebranie referencji, te zaś złożone w całość dają nam moodboard, czyli zbiór inspiracji, który ma nas wprowadzić w klimat danego projektu, pomóc nam na poszczególnych etapach tworzenia. Mogą to być rysunki techniczne, które wykorzystamy jako wytyczne przy modelowaniu 3d. Mogą to też być plakaty promocyjne, które wyznaczą nam np. paletę barwną jaką chcemy uzyskać w końcowej pracy. Zdjęcia, kadry filmowe przedstawiające pojazdy, broń, detal architektoniczny, elementy ubioru mogą z kolei pomóc nam w dodaniu szczegółów, modeli trójwymiarowych, które sprawią, że nasza scena wypełni się życiem i nabierze realizmu. Poniżej przedstawiam parę moodboardów, które wykorzystałem w swoich ostatnich projektach.

Referencje: rysunki techniczne jako wytyczne do modelowania 3d

Wizualnie Idealnie - Grafika 3D + fotografia

Referencje: plakaty filmowe jako wzór do palety barwnej/color gradingu

Wizualnie Idealnie - Grafika 3D + fotografia

Referencje: kadry filmowe jako pomoc podczas modelowania 3d

Zakończenie

To tyle jeśli chodzi o pierwszą część wpisu. W kolejnej przejdę do procesu tworzenia moich projektów – zaczynając od sesji zdjęciowej, przechodząc przez modelowanie 3d, kończąc na post produkcji w Photoshopie. Oczywiście jeśli macie pytania co do obecnej zawartości, chcielibyście abym jakieś zagadnienie bardziej rozwinął, czy też zależy Wam na tym aby w kolejnym wpisie pojawiło się coś co by Was zainteresowało, to śmiało piszcie 🙂